Waarom aandacht voor communicatie als je stress ervaart?

Wat doet stress met jouw manier van communiceren
Jouw manier van communiceren wordt grotendeels bepaald door wie je bent, door hoe jij je presenteert aan de buitenwereld, door de manier waarop jij je gedachten en gevoelens verwoordt en door hoe jij de wereld waarneemt en interpreteert.

Op het moment dat je onder spanning staat, veranderen er een aantal processen zowel in je lichaam als in je geest. Dat heeft invloed op hoe jij naar de wereld kijkt en hoe jij je daarin beweegt. Iedereen kent wel de spanning voor een spreekbeurt, presentatie of sollicitatiegesprek; je voelt kriebels in je buik, je moet vaker plassen, je krijgt misschien zweethanden of je praat te snel, te hard of juist te zacht. Die spanning neemt af, soms al tijdens de activiteit maar zeker achteraf.

Het wordt vervelend als de spanning blijft, als je niet meer terug kunt keren naar een ontspannen staat. Langdurige spanning ontstaat vaak in situaties als het verliezen van werk, pesten op het werk, het doormaken van een scheiding, het verliezen van een dierbare of een kind dat speciale behoeften heeft of niet gelukkig is. Voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel waarin vermoeidheid, spanning en conflicten elkaar beïnvloeden en versterken.

Wat gebeurt er als je langdurig stress ervaart:

  • Lichamelijke klachten:
  • Slaapproblemen, vermoeidheid, pijn, hyperventilatie, gespannen spieren.
  • Mentale klachten:
  • Somberheid, licht geraakt, snel geïrriteerd, angst om de controle te verliezen, concentratieproblemen
  • Sociaal-maatschappelijke klachten:
  • Afspraken niet (meer) nakomen, misverstanden en conflicten, je werk niet goed meer kunnen organiseren, mopperen op alles en iedereen, geen plezier meer hebben.

Wat kun je zelf doen?
Signaleren en herkennen zijn een eerste stap naar beter omgaan met stress.

Zet hier de eerste stap naar een meer ontspannen leven en vul de lijst in.

Nieuwsgierig?

Vul hier je naam en e-mail adres in en ontvang
5 gratis tips!

Nieuws

Aan de slag met overprikkeling!

23 september 2018

Waarnemen doe je met elk zintuig; je hoort, ziet, voelt, ruikt en proeft de hele dag door dingen. Daarnaast komt er ook informatie vanuit je lichaam; je hebt een hongergevoel, je hebt het warm of je bent slaperig. Al die signalen, ook wel prikkels worden door je hersenen verwerkt.

Dat is prima te doen als je, zoals de meeste mensen, over filters beschikt. Daardoor neem je alleen de dingen waar die voor jou van belang zijn.

 

Lees meer »

Meer nieuws >>